Вибір велосипеда для початківця

Типові помилки під час їзди на велосипеді
22.09.2016

Вибір велосипеда для початківця

Ви вирішили придбати перший у своєму житті велосипед, але при цьому не розбираєтеся в них або не володієте в достатній мірі інформацією про них? Ця стаття допоможе Вам визначитися з виглядом майбутнього двоколісного друга.

З чого почати?

Почати слід з відвідин спеціалізованого веломагазина і тільки його, а не ринка або універмага, в яких, в основному, продаються дешеві велосипеди сумнівної якості. Метою першого відвідування веломагазина є отримання грамотної консультації у кваліфікованого продавця, яку неможливо отримати в інших місцях.
Потім слід визначити для себе перелік фірм. Крім їх популярності рекомендується поцікавитися історією їх створення. Якщо компанія виробляє велосипеди 15 років або вона заснована професійними райдерами зі світовим ім’ям, то це є певною гарантією того, що вона накопичила належний досвід у справі створення велосипедів. Якщо ж маловідома фірма існує тільки другий рік, то це привід для роздумів.
Також не варто прислухатися до різних думок типу «Цей велосипед кращий, я на ньому вже кілька років катаюся», оскільки великі компанії оновлюють свої модельні ряди щороку, і під точно такою ж назвою йде оновлена модель, яка може мати мало спільного зі старою .

Вибір в залежності від планованого використання.

Якщо Ви плануєте здійснювати поїздки по шосе або рівними шляхами, то Вам варто подумати про вибір шосейного велосипеда. Особливостями такого типу велосипедів є: легка рама, колеса, що мають діаметр 28″, тонкі покришки, від 15 до 30 передач з малим ходом при перемиканні. Що характерно при виборі шосейного велосипеда: амортизатори відсутні як задні, так і передні — в них немає необхідності на гладкому дорожньому покритті, до того ж не відбувається втрати енергії педалювання. Шосейний велосипед досить складний в обслуговуванні, схильний до появи «вісімок» на ободах, але він дозволить Вам без проблем і втоми проїжджати в хорошому темпі по 80-100 км в день. А ось проїхати на ньому по піску або в’їхати в крутий підйом на пересіченій місцевості навряд чи вдасться.

Якщо Ви плануєте використовувати велосипед в основному для пересування по дорогах, з рідкісними виїздами на бездоріжжі, краще подумати про гібрид.

Як правило, такі велосипеди дозволяють цілком комфортно пересуватися по шосе і грунтовках, але в більшості гібридів перевагу конструкторів все ж віддано швидкості. Геометрія рами може бути як у гірських моделей, розмір коліс складає 26-28″, а велика зірочка (спереду, на каретці) — 42-54 зуба.

Якщо ж Ви є прихильником їзди полями, лісами і пересіченою місцевістю варто вибрати гірський велосипед.

Новачкові краще зупинити свій вибір на велосипедах початкового рівня, якщо ж Ви вважаєте себе досить досвідченим велосипедистом, то зверніть увагу на моделі з переднім амортизатором. Дешевий двухпідвіс, вартістю до 8 000 гривень — це імітація велосипеда з двома амортизаторами. Такі моделі підходять для тих, хто вважає себе «першим хлопцем на селі», або для любителів неспішної і дуже комфортної їзди. Якісний двухпідвіс вартістю від 15 000 гривень для непідготовленого велосипедиста, що не збирається присвячувати життя швидкісним спускам по пересіченій місцевості — швидше надмірність.

Гірський велосипед призначений для їзди по пересіченій місцевості. Для цього на ньому встановлені товсті покришки з глибоким протектором, діаметром 26″ і розраховані на пересічену місцевість передачі (велика зірочка попереду — 42-44 зуба), при цьому на ньому можна їздити по асфальту, але повільніше, ніж на велосипедах, спеціально призначених для пересування по дорогах. Правда, поставивши на колеса вузький «слик» (тонкі, майже позбавлені малюнка покришки) можна зробити поїздку по шосе вельми непоганою, але менш цікавою, ніж на шосейному велосипеді або на гібриді.

У підсумку, шосейні моделі і гібриди можуть їхати швидше, зате гірські велосипеди забезпечують більшу прохідність по пересіченій місцевості.
Якщо ж велосипед потрібен Вам для пересування по місту, то краще звернути увагу на міські (дорожні) велосипеди (Сітібайки) або ж зупинити свою увагу на круїзері.

Такі велосипеди призначені для неспішного і зручного пересування по місту. Вони абсолютно неспортивні.

Характерними рисами є: закрита (чоловіча) або відкрита (жіноча) сталева або алюмінієва рама, жорстка, а іноді і амортизаційна, вилка, великі колеса діаметром 28″ з шинами середньої товщини і дрібним малюнком протектора. На такі велосипеди можуть бути встановлені як обідні, так і ножні гальма. Кількість швидкостей — від 1 до 27, при цьому на деякі моделі встановлюються багатошвідкісні планетарні втулки з внутрішнім перемиканням передач (зазвичай від трьох до восьми). Часто встановлюються широкі металеві крила, захист ланцюга і багажник. Рідше — підніжка, дзеркала заднього виду, корзина. Іноді, вже в заводській комплектації, встановлено електрообладнання.

Якщо ж Ви плануєте використовувати велосіпед для неспішних прогулянок, а місця для його зберігання не так вже й багато або Ви плануєте часто транспортувати його в сильно обмеженому обсязі, то рекомендується звернути увагу на складаний велосипед.

Складаний велосипед компактний, в складеному вигляді його навіть дозволено провозити в метро. Він призначений для неспішних прогулянок на відносно невеликі відстані, хоча на подібних велосипедах навіть роблять кругосвітні подорожі. Деякі складні велосипеди виробляють в Багатошвидкісному варіанті, що, втім, не сильно покращує їх ходові якості. Розмір коліс — від 20 до 24 дюймів.
Головним недоліком є велика вага рами, обумовлена наявністю шарніра і відповідними посиленнями в його області, і погана накатистість, пов’язана зі зменшеним розміром коліс.

Як зорієнтуватися в веломагазині?

Найчастіше, вперше потрапивши в веломагазин, потенційний покупець не може зрозуміти, чому два зовні схожих велосипеда відрізняються за ціною на сотні, а то й на тисячі доларів. Відповідь на це питання досить проста: відмінність полягає в матеріалі рами і (або) класі навісного обладнання (систем перемикання передач, каретки, зірочок, гальм і т.п.). Для новачка більшість цих технічних удосконалень згодом може виявитися просто зайвими. Наприклад, жоден початківець любитель під час поїздки не в змозі відчути відмінності системи перемикання передач класу Altus і Deore фірми Shimano. в той час, як за ціною велосипеди з обладнанням цих двох класів відрізняються істотно.

На що звернути увагу при виборі велосипеда?

При виборі велосипеда першорядну увагу треба звернути на раму. Потім — на ободи, далі — втулки на колесах, потім на каретку.

Рама.

Купуючи перший велосипед, краще віддати перевагу моделі з досить простою рамою — без амортизаторів або з амортизатором, розміщеним на передній вилці, так як дешеві велосипеди із заднім амортизатором можуть просто розсипатися на дорозі (крім того, що вони ще й важкі і на них важко розвинути велику швидкість). Головне, щоб рама велосипеда була дійсно рамою, а не звареної з водопровідних труб конструкцією, пофарбованою в вигадливі кольори і обліпленою наклейками «Super MTB», що часто зустрічається на ринках і в великих мережевих магазинах, які торгують дуже дешевими велосипедами.
Кожен матеріал, з якого виготовляють рами, має як свої переваги, так і недоліки. Наприклад, найдешевші сталеві рами досить важкі, але набагато рідше ламаються. Хромомолібденові рами легше сталевих, але асортимент їх дуже невеликий. Алюміній значно легше сталі, але грамотно зварені рами складні у виготовленні, так і сам матеріал не дешевий, що збільшує ціну велосипеда. Алюміній, до речі, використовується різний. Вважається, що чим менший номер сплаву, тим вище його якість. Але багато що залежить від конструкції конкретної моделі рами. Для більшості любителів різниця ваги рам в кілька сотень грамів буде непомітною. Боротьба за ці грами — доля спортсменів. Як і гонитва за все новими моделями композитних (карбонових), магнієвих або титанових рам. Такі рами для першого велосипеда краще не купувати.

Ободи.

Обід також роблять з алюмінієвих сплавів, як дорогих так і дешевих. Вони піддаються термообробці, а деякі відомі виробники ободів насичують їх нітридами інших металів, який підвищує поверхневу твердість сплаву. На якісних ободах може бути написано 6061 Hi-tempered. Повагою користуються ободи фірм DT-Swiss, Mavic, Rigida, Alex, Weinmann.
Переважно подвійні обода. Краще, щоб обода були пістонірованниє (пістонірованнимі обід — обід у якого в отворах під спиці вставлені спеціальні гільзочкі, схожі на заклепки). Пістони підвищують міцність отворів для спиць і не дозволяють спицям вирватися при сильних ударах.

Втулки.

Якісні втулки мають потрійний захист від бруду, характерні пильовики з боків. На корпусі втулки повинні бути видні сліди обробки різцем (концентричні кола) — це покаже, що втулка виточена, а не лита. Бійтеся втулок «без розпізнавальних знаків» — без написів на них.

Каретка.

Каретку подивитися неможливо, про неї можна прочитати в документах, що додаються до велосипеда.
Добре, якщо в каретці стоять промислові підшипники, це краще, ніж традиційна конструкція. Каретка на промислових підшипниках — це нерозбірний картридж, який краще захищений від потрапляння бруду, води і піску, що дозволяє їй довго служити без будь-якої регулювання і змащення, а при виникненні якихось неполадок зазвичай картридж міняється повністю.

Що таке навісне обладнання?

Під навісним обладнанням на увазі: перемикачі, гальма, гальмівні ручки, передня система, касета, ланцюг, втулки, картридж, троси. Тобто все те, без чого велосипед просто не поїде. Кількість зірочок визначає кількість швидкостей (передач) велосипеда. Більше зірочок — більш широкий діапазон «потужність-швидкість».

Навісне обладнання для велосипедів ділиться на класи в залежності від призначення (аматорське або професійне, для змагань або для тренувань і т.д.). Як правило, кожен клас включає в себе повний набір навішування: від перемикачів до ланцюга, комплектів зірочок, гальм та ін. Правда, це не означає, що на велосипед завжди ставлять обладнання одного класу.
Дуже багато складових (тобто та ж ланцюг, передні і задні перемикачі) взаємозамінні. Часто передній перемикач, система і гальма велосипеда на 1-2 класи нижче, ніж решта обладнання. Лякатися цього не варто — як правило, передній перемикач і система несуть менше навантаження. Тому в таких місцях не має сенсу встановлювати більш дороге обладнання. Кожен з класів має свої технічні характеристики, особливості, переваги і недоліки, про які можна написати цілий трактат, тому обмежимося простими рекомендаціями.
Якщо обладнання, встановлене на велосипеді, взагалі нікому невідомо — від нього краще відмовитися відразу ж! Тому, перш ніж викласти кругленьку суму за навішення, поцікавтеся у досвідчених знайомих (якщо такі є) або хоча б пошукайте в інтернеті інформацію про виробника. В цілому ж, для початківця велосипедиста цілком достатньо обладнання класу Altus — Alivio від Shimano і ESP 3,0 — ESP 5,0 від SRAM. Різницю між обладнанням цього класу і обладнанням «верхньої» категорії новачок просто не помітить. Хіба що в ціні …

Висновки

Рекомендуємо вибирати той велосипед, в якому клас рами, навішування та іншого обладнання приблизно відповідають один одному.
Наприклад, сталева рама низької якості, вироблена невідомо ким, навіть з самим просунутим обвісом буде доставляти тільки неприємності. Аналогічно якісна рама з навішуванням невідомого походження не дасть насолодитися велосипедом (такий «комплект» взагалі не варто називати велосипедом — в кращому разі це його діюча модель). Також варто остерігатися агрегатів, в конструкції яких більше пластмаси, ніж металу.
Чи не повинні викликати довіри вироби, «посипані» наклейками «Super», «Number one» і т.п. Поважаючий себе виробник такими етикетками не балується, а просто пише, з чого виготовлена та чи інша деталь, додаючи до цього свою марку і клас обладнання.

Головне — не соромитися питати продавця про все, що незрозуміло. Хороший велосипед — покупка не на один рік, а тому скромність при його виборі недоречна.

Комментарии закрыты.